VOP
VŠEOBECNÉ PODMIENKY SPROSTREDKOVANIA PREDAJA ALEBO PRENÁJMU NEHNUTEĽNOSTI
sprostredkovateľa LAW&REAL ESTATE s.r.o.
sídlo Hodžova 1488/53, 911 01 Trenčín
IČO: 55 794 289
DIČ: 2122129933
tel.: +421 908 426791
e-mail: cibulkova@cibulkovareality.sk
(ďalej len ako "Podmienky")
Článok I.
ÚVODNÉ USTANOVENIA
- Tieto Všeobecné podmienky sprostredkovania nehnuteľností upravujú práva a povinnosti spoločnosti – LAW&REAL ESTATE s.r.o., IČO: 55 794 289, so sídlom: Hodžova 1488/53, 911 01 Trenčín, ako sprostredkovateľom (ďalej ako "Sprostredkovateľ) a Vami ako záujemcom (ďalej ako "Záujemca") v súvislosti so sprostredkovaním predaja alebo prenájmu nehnuteľností.
- Tieto Podmienky tvoria neoddeliteľnú súčasť sprostredkovateľskej zmluvy/súhlasu so zaradením do ponuky realitnej kancelárie (ďalej len "Sprostredkovateľská zmluva"), ktorá vzniká medzi Sprostredkovateľom a Záujemcom bezvýhradným elektronickým (napr. e-mailovým) potvrdením nasledovných zmluvných podmienok zo strany Záujemcu:
a) účel sprostredkovania– sprostredkovanie predaja alebo prenájmu nehnuteľnosti,
b) označenie nehnuteľnosti, ktorá je predmetom sprostredkovania,
c) výška sprostredkovateľskej provízie alebo jej určenie,
d) forma sprostredkovania – výhradné alebo nevýhradné, doba, počas ktorej bude vykonávané sprostredkovanie predaja alebo prenájmu nehnuteľnosti.
e) rozsah služieb, doba, počas ktorej bude vykonávané sprostredkovanie predaja alebo prenájmu nehnuteľnosti
f) osobitné dojednania
g) súhlas
- Právne vzťahy upravené týmito Podmienkami sa spravujú príslušnými ustanoveniami zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
Článok II.
VÝKLADPOJMOV
- Pojmy uvedené v tomto článku s veľkým začiatočným písmenom majú v týchto Podmienkach alebo v iných dokumentoch, ktorých sa tieto Podmienky týkajú, význam uvedený v tomto článku, pokiaľ nie je v týchto Podmienkach alebo v iných dokumentoch uvedené inak.
Nehnuteľnosť–nehnuteľnosť, ktorá je predmetom sprostredkovania.
Zmluva o prevode vlastníckeho práva k Nehnuteľnosti – akákoľvek odplatná alebo bezodplatná zmluva, výsledkom ktorej je prevod vlastníckeho práva k Nehnuteľnosti alebo prevod obchodného podielu alebo majetkovej účasti v spoločnosti, ktorá je vlastníkom Nehnuteľnosti.
Nájomná zmluva – zmluva, na základe ktorej prenajímateľ prenecháva Nehnuteľnosť alebo jej časť do užívania tretej osobe (nájomcovi) za dohodnutú odplatu (nájomné). Za nájomnú zmluvu sa považuje aj podnájomná zmluva alebo akákoľvek iná zmluva, ktorou Záujemca prenecháva Nehnuteľnosť tretej osobe do dočasného užívania.
Zmluva – zmluva o prevode vlastníckeho práva k Nehnuteľnosti alebo nájomná zmluva na Nehnuteľnosť medzi Záujemcom a treťou osobou.
Výhradné (exkluzívne) sprostredkovanie – forma sprostredkovania dohodnutá na dobu určitú, počas ktorej je na základe vôle Záujemcu jedinou osobou oprávnenou sprostredkovať predaj Nehnuteľnosti Sprostredkovateľ, tak ako to ustanovuje Sprostredkovateľská zmluva. Záujemca nie je oprávnený zabezpečiť si uzatvorenie Zmluvy prostredníctvom tretej osoby alebo svojpomocne.
Nevýhradné (neexkluzívne) sprostredkovanie – forma sprostredkovania, pri ktorejjeZáujemcaoprávnenýuzatvoriťSprostredkovateľskúzmluvuajsinýmiosobamiako Sprostredkovateľom.
Strana (v množnom čísle Strany) – zmluvná strana (strany) Sprostredkovateľskej zmluvy, t.j. Sprostredkovateľ a/alebo Záujemca.
Vážny dôvod – taký dôvod na strane zmluvnej Strany, ktorý má z objektívnych príčin za následok priame znemožnenie plnenia povinnosti určenej v Sprostredkovateľskej zmluve alebo Podmienkach. Medzi Vážne dôvody patria vojna, vojnový stav, výnimočný stav, núdzový stav, hospitalizácia Strany po dobu dlhšiu ako desať dní, ťažká ujma na zdraví Strany, úmrtie príbuzného Strany v, priamom rade, súrodenca, manžela/manželky, druha/družky. Medzi Vážne dôvody nepatria také dôvody, o ktorých Strana pred uzavretím Sprostredkovateľskej zmluvy vedela alebo mohla Vážny dôvod alebo jeho následky predpokladať.
Článok III.
POVINNOSTISPROSTREDKOVATEĽA
- Sprostredkovateľ sa zaväzuje obstarať Záujemcovi za províziu uzavretie Zmluvy v súlade s podmienkami ustanovenými v Sprostredkovateľskej zmluve.
- Sprostredkovateľ je povinný bez zbytočného odkladu oznamovať Záujemcovi okolnosti dôležité pre jeho rozhodovanie o uzavretí kúpnej zmluvy.
- Sprostredkovateľ je povinný vyhľadávať tretie osoby, ktoré majú záujem uzavrieť so Záujemcom na Nehnuteľnosť Zmluvu.
- Strany sa dohodli, že v prípade ponuky Nehnuteľnosti na predaj bude Sprostredkovateľ Nehnuteľnosť ponúkať za Záujemcom požadovanú cenu pripočítajúc províziu Sprostredkovateľa a v prípade ponuky Nehnuteľnosti na prenájom bude Sprostredkovateľ Nehnuteľnosť ponúkať za Záujemcom požadovanú cenu (mesačného) nájomného pripočítajúc cenu energií.
- Sprostredkovateľ zodpovedá za vady svojich služieb podľa § 622 a § 623 Občianskeho zákonníka.
- Sprostredkovateľ nezodpovedá Záujemcovi za splnenie záväzkov tretích osôb z uzavretých Zmlúv.
- Sprostredkovateľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s plnením tejto Zmluvy; to neplatí pri skutočnostiach, ktoré sú nevyhnutné na splnenie záväzkov a povinností Sprostredkovateľa podľa tejto Zmluvy.
Článok IV.
POVINNOSTI ZÁUJEMCU
- Záujemca sa zaväzuje Sprostredkovateľovi zaplatiť províziu vtedy, ak bola Zmluva uzatvorená s pričinením Sprostredkovateľa, tak ako to vyplýva zo Sprostredkovateľskej zmluvy.
- Záujemca je povinný bez zbytočného odkladu oznamovať Sprostredkovateľovi všetky dôležité skutočnosti súvisiace so sprostredkovaním, najmä skutočnosti, ktoré môžu ovplyvniť rozhodnutie Záujemcu uzavrieť Zmluvu.
- Záujemca je povinný sprístupniť Nehnuteľnosť pre tretie osoby, ktoré prejavili záujem o osobnú obhliadku Nehnuteľnosti.
- Záujemca je povinný umožniť prístup do Nehnuteľnosti pre osoby, ktoré konajú v mene Sprostredkovateľa (ďalej iba "Maklér") a umožniť im vykonanie všetkých úkonov, ktoré sú nevyhnutné na získanie podrobných údajov o Nehnuteľnosti.
- Záujemca je povinný na vyžiadanie Sprostredkovateľa odovzdať Sprostredkovateľovi všetky dokumenty a podklady, ktoré Sprostredkovateľ potrebuje na splnenie záväzkov zo Sprostredkovateľskej zmluvy.
- Záujemca je povinný poskytnúť Sprostredkovateľovi nevyhnutne potrebnú súčinnosť na dosiahnutie výsledku Sprostredkovateľskej zmluvy.
- Ak Sprostredkovateľ vykoná obhliadku Nehnuteľnosti s treťou osobou, ktorá bola Záujemcovi už skôr predstavená (napr. iným sprostredkovateľom), je Záujemca povinný o tom Sprostredkovateľa písomne informovať (napr. na protokole o vykonanej obhliadke), a to bezodkladne, najneskôr na prvej obhliadke tretej osoby so Sprostredkovateľom; v opačnom prípade platí, že tretia osoba je Záujemcovi neznáma.
- V prípade, že Záujemca má záujem na predaji Nehnuteľnosti výlučne prostredníctvom Sprostredkovateľa a za tým účelom poveruje Sprostredkovateľa výhradným sprostredkovaním predaja Nehnuteľnosti na území Slovenskej republiky a Sprostredkovateľ toto výhradné poverenie prijíma. Pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností výhradným sprostredkovaním sa rozumie, že Záujemca sa po dobu trvania tejto Zmluvy zaväzuje nepredať, neponúkať, nerokovať a nevykonávať akékoľvek právne úkony za účelom predaja, či už priamo alebo prostredníctvom tretej osoby (napr. Sprostredkovateľa), informovať Sprostredkovateľa o akýchkoľvek minulých záväzkoch Záujemcu vo vzťahu k inému sprostredkovateľovi a vykonať akékoľvek úkony smerujúce k zrušeniu takýchto minulých záväzkov. V prípade porušenia akejkoľvek zmluvnej povinnosti uvedenej v tomto bode 8 článku IV zo strany Záujemcu je Záujemca povinný zaplatiť Sprostredkovateľovi zmluvnú pokutu vo výške v tejto Zmluve dohodnutej provízie za každé takéto porušenie; nárok Sprostredkovateľa na náhradu škody, a to aj vo výške presahujúcej zmluvnú pokutu týmto ustanovením ostáva nedotknutý.
- Záujemca sa zaväzuje, že po dobu trvania tejto Zmluvy a po jej ukončení nebude bez predchádzajúceho písomného súhlasu Sprostredkovateľa či už priamo alebo nepriamo kontaktovať tretie osoby, s ktorými mu Sprostredkovateľ navrhoval uzavretie Kúpnej zmluvy, za účelom akéhokoľvek rokovania o uzavretí Kúpnej zmluvy pre seba alebo pre akékoľvek iné tretie osoby. Záujemca sa taktiež zaväzuje, že po dobu trvania tejto Zmluvy a po jej ukončení neuzavrie s tretími osobami, s ktorými mu Sprostredkovateľ navrhoval uzavretie Kúpnej zmluvy, Kúpnu zmluvu bez sprostredkovateľskej činnosti Sprostredkovateľa.
- V prípade, že nedôjde k uzavretiu Kúpnej zmluvy medzi Záujemcom a treťou osobou z dôvodov na strane Záujemcu po písomnom odsúhlasení znenia Kúpnej zmluvy (potvrdenie emailom postačuje), Sprostredkovateľ má nárok na náhradu hotových výdavkov spojených s činnosťou Sprostredkovateľa podľa tejto Zmluvy vo výške 50% z provízie uvedenej v Súhlase v bode C) Uvedené neplatí, ak nedôjde k uzavretiu Kúpnej zmluvy medzi Záujemcom a treťou osobou z dôvodov na strane tretej osoby.
Článok V.
PROVÍZIA
- Sprostredkovateľovi vzniká nárok na províziu v deň podpisu kúpnej zmluvy.
- Sprostredkovateľ je oprávnený dohodnutú províziu fakturovať najskôr dňom splnenia podmienok uvedených v čl. VII bod (1) tejto Zmluvy, pričom sprostredkovateľská provízia je splatná do siedmich (7) dní od vystavenia faktúry, ktorá musí mať náležitosti daňového dokladu.
- Akékoľvek vzájomné splatné finančné nároky, ktoré medzi Stranami vzniknú, možno jednostranne započítať.
- Platba provízie sa uskutočňuje bezhotovostným platobným stykom alebo v hotovosti.
- Záujemca je oprávnený vyplatiť províziu v hotovosti len oprávnenej osobe Sprostredkovateľa.
- Sprostredkovateľ má nárok na províziu aj za predpokladu, že k podpisu kúpnej zmluvy došlo po skončení platnosti Sprostredkovateľskej zmluvy, ak k uzavretiu Zmluvy došlo v súvislosti s činnosťou Sprostredkovateľa.
- Sprostredkovateľ má nárok na províziu aj v prípade, ak Záujemca uzavrie bez ďalšej súčinnosti Sprostredkovateľa Zmluvu s treťou osobou, ktorú mu označil Sprostredkovateľ ako osobu vhodnú na uzavretie takejto Zmluvy (napr. tak, že s touto osobou vykonal ohliadku Nehnuteľnosti). Sprostredkovateľovi vzniká nárok na províziu rovnako v prípade, ak Záujemca uzavrie Zmluvu s osobou, ktorá je majetkovo alebo personálne prepojená s osobou, ktorú mu označil Sprostredkovateľ ako osobu vhodnú na uzavretie takejto Zmluvy. Sprostredkovateľovi vzniká nárok na províziu aj v prípade, ak Záujemca uzavrie Zmluvu s osobou, ktorá je blízkou osobou k osobe, ktorú mu označil Sprostredkovateľ ako osobu vhodnú na uzavretie takejto Zmluvy.
- Provízia zahŕňa všetky náklady, ktoré Sprostredkovateľovi vznikli v súvislosti s činnosťami podľa Sprostredkovateľskej zmluvy/Súhlasu.
- Ak Záujemca napriek predbežnému prejavenému záujmu (napríklad ústnemu či prostredníctvom mailu) uzavrieť Zmluvu alebo Súhlas nakoniec odmietol bez Vážneho dôvodu uzavrieť Zmluvu (predstieraný záujem predať alebo kúpiť Nehnuteľnosť), je Záujemca povinný uhradiť Sprostredkovateľovi náhradu hotových výdavkov spojených s činnosťou Sprostredkovateľa pri odmietnutí uzavrieť Zmluvu. Paušálna náhrada výdavkov je splatná na účet Sprostredkovateľa najneskôr v lehote do 5 dní od doručenia výzvy adresovanej Záujemcovi.
Článok VI.
DORUČOVANIE
- Písomnosti v listinnej alebo elektronickej forme sa doručujú druhej Strane na adresu uvedenú v Sprostredkovateľskej zmluve, prípadne na inú adresu, ktorú Strana výslovne uviedla ako doručovaciu adresu (napríklad tak, že z určitej e-mailovej adresy odoslala druhej strane e-mail).
- Písomnosti v listinnej forme sa považujú za doručené dňom ich prevzatia druhou Stranou (príjemcom). Písomnosti sa považujú za doručené aj dňom odmietnutia prevzatia písomnosti alebo dňom vrátenia zásielky odosielateľovi z dôvodu neprevzatia príjemcom v stanovenej odbernej lehote. Správy doručované elektronickou poštou (emailom) sa považujú za doručené v deň nasledujúci po dni odoslania elektronickej správy, ak nie je preukázaný skorší termín doručenia.
- Komunikácia medzi Stranami prebieha prednostne e-mailom alebo telefonicky. Druhou Stranou vyjadrený súhlas v e-mailovej správe sa považuje za doplnenie alebo zmenu Sprostredkovateľskej zmluvy.
- Strana, ktorá zmenila svoju adresu je povinná bez zbytočného odkladu o tejto skutočnosti informovať druhú zmluvnú Stranu.
Článok VII.
ZÁNIK SPROSTREDKOVATEĽSKEJ ZMLUVY
- Sprostredkovateľská zmluva zaniká splnením jej predmetu, dohodou strán, príp. zánikom Sprostredkovateľa bez právneho nástupcu. Sprostredkovateľská zmluva zaniká aj výpoveďou alebo odstúpením, a to podľa podmienok uvedených v nasledujúcich odsekoch.
- V prípade, ak si Strany v Sprostredkovateľskej zmluve dojednali sprostredkovanie na dobu neurčitú, je každá zo Strán oprávnená Sprostredkovateľskú zmluvu kedykoľvek písomne vypovedať s trojmesačnou výpovednou dobou, ktorá začína plynúť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola druhej strane doručená výpoveď.
- Záujemca má právo odstúpiť od tejto Sprostredkovateľskej zmluvy bez uvedenia dôvodu v lehote 14 dní. Lehota na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa uzavretia Sprostredkovateľskej zmluvy. Pri uplatnení práva na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu Záujemca zašle Sprostredkovateľovi oznámenie o odstúpení od tejto Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu (napríklad prostredníctvom pošty, faxom alebo e-mailom) na adresu Sprostredkovateľa uvedenú v Sprostredkovateľskej zmluve. Na tento účel môže Záujemca použiť vzorový formulár na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu, ktorý je poskytnutý Záujemcovi spolu s týmito Podmienkami. Lehota na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy je zachovaná, ak Záujemca zašle oznámenie o uplatnení práva na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy predtým, ako uplynie lehota na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy.
- Po odstúpení od Sprostredkovateľskej zmluvy Sprostredkovateľ vráti Záujemcovi všetky platby, ktoré Záujemca uhradil Sprostredkovateľovi v súvislosti s uzavretím Sprostredkovateľskej zmluvy. Platby budú Záujemcovi vrátené bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa, kedy bolo Sprostredkovateľovi doručené oznámenie o odstúpení od tejto Sprostredkovateľskej zmluvy. Vrátenie platieb bude uskutočnené rovnakým spôsobom, aký pri platbe použil Záujemca, ak Záujemca výslovne nesúhlasil s iným spôsobom vrátenia platieb, a to bez účtovania akýchkoľvek ďalších poplatkov.
- Ak Záujemca požiadal o začatie poskytovania služieb v zmysle Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu počas lehoty na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu alebo uzavretie Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu , má povinnosť uhradiť Sprostredkovateľovi cenu za skutočne poskytnuté plnenia do dňa, kedy Sprostredkovateľovi bolo doručené oznámenie o odstúpení či uzavretí tejto Sprostredkovateľskej zmluvy / Súhlasu.
- Záujemca nemôže odstúpiť od Sprostredkovateľskej zmluvy, ak sa poskytovanie služieb v zmysle Sprostredkovateľskej zmluvy začalo s výslovným súhlasom Záujemcu a Záujemca vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením tohto súhlasu stráca po úplnom poskytnutí služieb v zmysle Sprostredkovateľskej zmluvy právo na odstúpenie od Sprostredkovateľskej zmluvy, a ak už došlo k úplnému poskytnutiu služieb v zmysle Sprostredkovateľskej zmluvy.
Článok VIII.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
- Záujemca uzatvorením Zmluvy udeľuje svoj súhlas na použitie všeobecných údajov o Nehnuteľnosti a fotodokumentácie Nehnuteľnosti za účelom inzercie v tlačených médiách, internete a pod.
- Záujemca môže zaslať sťažnosť alebo podnet Sprostredkovateľovi prostredníctvom emailovej komunikácie alebo poštou na adresu uvedenú v týchto Podmienkach. Uvedené podnety a sťažnosti budú Sprostredkovateľom vybavené bez zbytočného odkladu.
- Podmienky sa v celom rozsahu spravujú právnym poriadkom Slovenskej republiky.
- Sprostredkovateľ vyhlasuje, že sa zaviazal dodržiavať Realitný kódex
POUČENIE O OCHRANE OSOBNÝCH ÚDAJOV
Práva dotknutej osoby (Záujemcu) podľa čl. 13 a nasl. Nariadenia 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov (ďalej len "Nariadenie GDPR") a § 19 a nasl. Zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "Zákona o ochrane osobných údajov")
Právo na informácie v rozsahu podľa čl. 13 Nariadenia GDPR a § 19 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo na poskytnutie identifikačných údajov a kontaktných údajov prevádzkovateľa a zástupcu prevádzkovateľa, ak bol poverený, kontaktných údajov zodpovednej osoby, ak je určená, právo na poskytnutie účelu spracúvania osobných údajov a právneho základu spracúvania osobných údajov, oprávnených záujmov prevádzkovateľa, ak sa osobné údaje spracúvajú podľa § 13 ods. 1 písm. f) Zákona o ochrane osobných údajov, identifikáciu príjemcu alebo kategóriu príjemcu, ak existuje, informácie o tom, že prevádzkovateľ zamýšľa preniesť osobné údaje do tretej krajiny alebo medzinárodnej organizácii, právo na informácie o dobe uchovávania osobných údajov, o práve požadovať od prevádzkovateľa prístup k osobným údajom týkajúcichdotknutejosoby,oprávenaopravuosobnýchúdajov,oprávenavymazanie osobných údajov alebo o práve na obmedzenie spracúvania osobných údajov, o práve namietať spracúvanie osobných údajov ako aj opravená prenosnosť osobných údajov, o práve kedykoľvek svoj súhlas odvolať, o práve podať návrh na začatie konania podľa § 100 Zákona o ochrane osobných údajov, o tom, či je poskytovanie osobných údajov zákonnou alebo zmluvnou požiadavkou, ktorá je potrebná na uzavretie zmluvy a o tom, či je dotknutá osoba povinná poskytnúť osobné údaje ako aj o možných následkoch neposkytnutia osobných údajov, o existencii automatizovaného individuálneho rozhodovania vrátane profilovania podľa § 28 ods. 1 a 4 Zákona o ochrane osobných údajov.
Právo na prístup k osobným údajom podľa čl. 15 Nariadenia GDPR a § 21 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo získať od prevádzkovateľa potvrdenie o tom, či sa spracúvajú osobné údaje, ktoré sa jej týkajú. Ak prevádzkovateľ takéto osobné údaje spracúva, dotknutá osoba má právo získať prístup k týmto osobným údajom a informácie o účele spracúvania osobných údajov, kategórii spracúvaných osobných údajov, identifikácii príjemcu alebo o kategórii príjemcu, ktorému boli alebo majú byť osobné údaje poskytnuté, najmä o príjemcovi v tretej krajine alebo o medzinárodnej organizácii, ak je to možné, dobe uchovávania osobných údajov; ak to nie je možné, informáciu o kritériách jej určenia, práve požadovať od prevádzkovateľa opravu osobných údajov týkajúcich sa dotknutej osoby, ich vymazanie alebo obmedzenie ich spracúvania, alebo o práve namietať spracúvanie osobných údajov, práve podať návrh na začatie konania podľa § 100 Zákona o ochrane osobných údajov, zdroji osobných údajov, ak sa osobné údaje nezískali od dotknutej osoby, existencii automatizovaného individuálneho rozhodovania vrátane profilovania podľa § 28 ods. 1 a 4 Zákona o ochrane osobných údajov; v týchto prípadoch poskytne prevádzkovateľ dotknutej osobe informácie najmä o použitom postupe, ako aj o význame a predpokladaných dôsledkoch takého spracúvania osobných údajov pre dotknutú osobu.
Právo na opravu osobných údajov podľa čl. 16 Nariadenia GDPR a § 22 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo na to, aby prevádzkovateľ bez zbytočného odkladu opravil nesprávne osobné údaje, ktoré sa jej týkajú. So zreteľom na účel spracúvania osobných údajov má dotknutá osoba právo na doplnenie neúplných osobných údajov.
Právo na výmaz osobných údajov podľa čl. 17 Nariadenia GDPR a § 23 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo na to, aby prevádzkovateľ bez zbytočného odkladu vymazal osobné údaje, ktoré sa jej týkajú.
Právo na obmedzenie spracúvania osobných údajov podľa čl. 18 Nariadenia GDPR a § 24 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo na to, aby prevádzkovateľ obmedzil spracúvanie osobných údajov, ak dotknutá osoba namieta správnosť osobných údajov, a to počas obdobia umožňujúceho prevádzkovateľovi overiť správnosť osobných údajov, ak spracúvanie osobných údajov je nezákonné a dotknutá osoba namieta vymazanie osobných údajov a žiada namiesto toho obmedzenie ich použitia, ak prevádzkovateľ už nepotrebuje osobné údaje na účel spracúvania osobných údajov, ale potrebuje ich dotknutá osoba na uplatnenie právneho nároku, alebo ak dotknutá osoba namieta spracúvanie osobných údajov podľa § 27 ods. 1 Zákon o ochrane osobných údajov, a to až do overenia, či oprávnené dôvody na strane prevádzkovateľa prevažujú nad oprávnenými dôvodmi dotknutej osoby.
Právo na oznámenie v súvislosti s opravou, vymazaním alebo obmedzením spracúvania osobných údajov podľa čl. 19 Nariadenia GDPR a § 25 Zákona o ochrane osobných údajov
Prevádzkovateľ je povinný oznámiť príjemcovi opravu osobných údajov, vymazanie osobnýchúdajovaleboobmedzeniespracúvaniaosobnýchúdajovuskutočnenépodľa
§ 22, § 23 ods. 1 alebo § 24 Zákona o ochrane osobných údajov, ak sa to neukáže ako nemožné alebo si to nevyžaduje neprimerané úsilie. Prevádzkovateľ o príjemcoch informuje dotknutú osobu, ak to dotknutá osoba požaduje.
Právo na prenosnosť osobných údajov podľa čl. 20 Nariadenia GDPR a § 26 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo získať osobné údaje, ktoré sa jej týkajú a ktoré poskytla prevádzkovateľovi, v štruktúrovanom, bežne používanom a strojovo čitateľnom formáte a má právo preniesť tieto osobné údaje ďalšiemu prevádzkovateľovi, ak je to technicky možné a ak sa osobné údaje spracúvajú podľa § 13 ods.1písm.a), § 16 ods. 2 písm. a) alebo § 13 ods. 1 písm. b) Zákona o ochrane osobných údajov a spracúvanie osobných údajov sa vykonáva automatizovanými prostriedkami. Toto právo nesmie mať nepriaznivé dôsledky na práva iných osôb.
Právo namietať spracúvanie osobných údajov podľa čl. 21 Nariadenia GDPR a § 27 Zákona o ochrane osobných údajov:
- Dotknutá osoba má právo namietať spracúvanie jej osobných údajov z dôvodu týkajúceho sa jej konkrétnej situácie vykonávané podľa § 13 ods. 1 písm. e) alebo písm. f) Zákona o ochrane osobných údajov vrátane profilovania založeného na týchto ustanoveniach. Prevádzkovateľ nesmie ďalej spracúvať osobné údaje, ak nepreukáže nevyhnutné oprávnené záujmy na spracúvanie osobných údajov, ktoré prevažujú nad právami alebo záujmami dotknutej osoby, alebo dôvody na uplatnenie právneho nároku.
- Dotknutá osoba má právo namietať spracúvanie osobných údajov, ktoré sa jej týkajú, na účel priameho marketingu vrátane profilovania v rozsahu, v akom súvisí s priamym marketingom. Ak dotknutá osoba namieta spracúvanie osobných údajov na účel priameho marketingu, prevádzkovateľ ďalej osobné údaje na účel priameho marketingu nesmie spracúvať.
Prevádzkovateľ je povinný dotknutú osobu výslovne upozorniť na práva podľa písm. a b) tohto ustanovenia najneskôr pri prvej komunikácii s ňou, pričom informácia o tomto práve musí byť uvedená jasne a oddelene od akýchkoľvek iných informácií.
Automatizované individuálne rozhodovanie vrátane profilovania podľa čl. 22 Nariadenia GDPR a § 28 Zákona o ochrane osobných údajov
Dotknutá osoba má právo na to, aby sa na ňu nevzťahovalo rozhodnutie, ktoré je založené výlučne na automatizovanom spracúvaní osobných údajov vrátane profilovania a ktoré má právne účinky, ktoré sa jej týkajú alebo ju obdobne významne ovplyvňujú. Toto ustanovenie sa neuplatňuje, ak je rozhodnutie:
- nevyhnutné na uzavretie zmluvy alebo plnenie zmluvy medzi dotknutou osobou a prevádzkovateľom,
- vykonané na základe osobitného predpisu alebo medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a v ktorých sú zároveň ustanovené aj vhodné opatrenia zaručujúce ochranu práv a oprávnených záujmov dotknutej osoby, alebo
- založené na výslovnom súhlase dotknutej osoby.
V prípadoch podľa písm. a) a c) tohto ustanovenia je prevádzkovateľ povinný vykonať vhodné opatrenia na ochranu práva oprávnených záujmov dotknutej osoby, a to najmä práva na overenie rozhodnutia nie automatizovaným spôsobom zo strany prevádzkovateľa, práva vyjadriť svoje stanovisko a práva napadnúť rozhodnutie.
Dotknutá osoba má právo podať návrh na začatie konania o ochrane osobných údajov na Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky, pokiaľ tvrdí, že je priamo dotknutá na svojich právach ustanovených v nariadení GDPR a Zákone o ochrane osobných údajov.
POUČENIE O MOŽNOSTI REKLAMÁCIE
V zmysle zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa môžete uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni Sprostredkovateľa. Reklamáciou je uplatnenie zodpovednosti za vady služby. Pri uplatnení reklamácie sa môžete rozhodnúť, ktoré z práv podľa § 622 a § 623 Občianskeho zákonníka si uplatňujete. Sprostredkovateľ na základe Vášho rozhodnutia určí spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní od uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch,najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu služby, najneskôr do 30 dní od uplatnenia reklamácie.
Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní od uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie máte právo od zmluvy odstúpiť.
Vybavením reklamácie nie je dotknuté Vaše právo na náhradu škody. Vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania nápravou nedostatočne alebo vôbec neposkytnutej služby alebo jej časti, a to vyplatením primeranej zľavy zo sprostredkovateľskej odmeny (provízie).
Ak je Vaša reklamácia neoprávnená, Sprostredkovateľ reklamáciu zamietne. Sprostredkovateľ znáša náklady spojené s vybavovaním reklamácie. Týmto nie je dotknutý nárok Sprostredkovateľa na náhradu preukázateľne vynaložených nákladov súvisiacich s vybavovaním neoprávnenej reklamácie.
Sprostredkovateľ Vám pri uplatnení reklamácie vydá potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie (e-mailom), Sprostredkovateľ' Vám doručí potvrdenie o prijatí uplatnenej reklamácie ihneď. Ak potvrdenie o uplatnení reklamácie nie je možné doručiť ihneď doručí ho bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie. Potvrdenie o uplatnení reklamácie Vám Sprostredkovateľ nemusí doručovať, ak máte možnosť preukázať uplatnenie reklamácie inak. Sprostredkovateľ vybavení reklamácie vydá písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
POUČENIEO ALTERNATÍVNOM RIEŠENÍ SPOROV
Máte právo obrátiť sa na Sprostredkovateľa so žiadosťou o nápravu, ak nie ste spokojný so spôsobom, ktorým Sprostredkovateľ vybavil Vašu reklamáciu alebo ak sa domnievate, že Sprostredkovateľ porušil Vaše práva. Ak Sprostredkovateľ na Vašu žiadosť o nápravu odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania, máte právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podlá zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov Slovenskej obchodnej inšpekcii na adresu: Slovenská obchodná inšpekcia, ústredný inšpektorát, Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov, Prievozská 32, p. p. 29,827 99 Bratislava 27 alebo elektronicky na adrese: ars@soi.sk,adr@soi.sk. Návrh možno podať v listinnej podobe, elektronickej podobe alebo ústne do zápisnice. Možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
Návrh musí obsahovať' Vaše meno a priezvisko, adresu na doručovanie, elektronickú adresu a telefonický kontakt (ak ich máte), presné označenie Sprostredkovateľa, úplný a zrozumiteľný opis rozhodujúcich skutočností, označenie, čoho sa domáhate, dátum, kedy ste sa obrátili na Sprostredkovateľa so žiadosťou o nápravu a informáciu, že pokus o vyriešenie sporu priamo so Sprostredkovateľom bol bezvýsledný, vyhlásenieo tom, že vo veci nebol zaslaný rovnaký návrh inému subjektu alternatív neho riešenia sporov, nerozhodol vo veci súd alebo rozhodcovský súd, vo veci nebola uzavretá dohoda o mediácii ani nebolo vo veci ukončené alternatívne riešenie sporu spôsobom podľa § 20 ods. 1 písm. a) až e) zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. K návrhu ste povinný priložiť doklady súvisiace s predmetom sporu, ktoré preukazujú skutočnosti uvedené v návrhu. Návrh na začatie alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu je dostupný aj on-line na adrese: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2015/391/20160201_4545799-2.pdf
VZOROVÝ FORMULÁR NA ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
(vyplňte a zašlite tento formulár len v prípade, že si želáte odstúpiť od zmluvy)–
Komu.................. [Doplniť údaje o Sprostredkovateľovi–obchodné meno, IČO,
sídlo]:
- Týmto oznamujem/oznamujeme*, že odstupujem/odstupujeme* od zmluvy na tento tovar/od zmluvy o poskytnutí tejto služby* : ..............
- Dátum objednania/dátum prijatia* ..............
- Meno a priezvisko spotrebiteľa/spotrebiteľov* ..............
- Adresa spotrebiteľa/spotrebiteľov*..............
- Podpis spotrebiteľa/spotrebiteľov*(iba ak sa tento formulár podáva v listinnej podobe) ..............
- Dátum..............
*Nehodiace sa prečiarknite.